PROJEKT-PC

Projekt:

 "Ovládání počítače a jeho příslušenství"

Kapitola: 00

Počítač

Témata projektu:

  1. Seznamka přes internet  
  2. Jak na hesla?
  3. Email
  4. Vyhledávání
  5. Nakupování v e-shopu
  6. Sociální sítě 
  7. Kyberšikana
  8. Reklama na internetu
  9. Zálohování
  10. Pirátství
  11. Mapy
  12. Hry
  13. Učení
  14. Závadný obsah
  15. Práva
  16. Vlastní obsah
  17. Opakování
  • Zdroj:
  • Česká televize [online], poslední aktualizace 4.10.2017 v 08:22. [cit. 1. 1. 2006], Česká televize. Dostupné z WWW: <https://decko.ceskatelevize.cz/nauc-tetu-na-netu>

Seznamka přes internet

Kapitola:1

Obecné informace:

  • na netu se pohybují různí lidé, kteří se mohou vydávat za někoho jiného
  • je lepší si při seznámení prověřit, jestli ti nelže (o věku, odkud píše, apod.)
  • pokud chceš vědět, jak vypadá, nech si poslat fotku, na které drží např. dnešní noviny
  • když si domluvíš schůzku přes internet, tak nejlépe na veřejném místě a vezmi s sebou někoho dospělého
  • o schůzce s novým kamarádem vždy někomu řekni
  • jméno, adresa, telefon i fotka - to všechno jsou údaje, které bys neměl zveřejňovat jen tak
  • řekni rodičům, ať nevyplňují vždy všechny informace, o které je internet žádá
  • i když svůj profil smažeš, někdo si tvé údaje může uložit do počítače, a pak je může lehce zneužít

Zdroj:

  • Česká televize  [online], poslední aktualizace 4.10.2017 v 08:22. [cit. 1. 1. 2006], České televize. Dostupné z WWW: <https://decko.ceskatelevize.cz/nauc-tetu-na-netu>

Druhy seznamek:

  1. Yellobar 
  2. Štěstí 
  3. Seznamka.cz 
  4. eDarling 
  5. Elite date 
  6. Rande 
  7. Lidé 
  8. Známost 
  9. Líbim se ti
  10. Twoo 
  11. Badoo 

Zdroj:

  • Počítač [online], poslední aktualizace 4.10.2017 v 08:22. [cit. 1. 1. 2006], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8D>

Jak na hesla?

Kapitola: 2

Obecné informace:

  • řekni rodičům, že heslo do počítače napsané na papírku vedle klávesnice je k ničemu, stejně jako mít PIN do bankomatu v peněžence
  • vždy je lepší zvolit si silnější heslo, které jen tak někdo neodhalí (jména, číslo telefonu či domu nejsou dobrá volba)
  • ideální heslo vytvoříš kombinací velkých a malých písmen a čísel
  • není dobré mít všude stejné heslo, když ho někdo získá, může ti ukrást celou identitu
  • pozor také na háčky a čárky, když se budeš chtít přihlásit do e-mailu v zahraničí, může to být problém
  • pokud tvoje máma zapomíná svá hesla, může si založit jeden účet na webu mojeID.cz a na různé stránky se pak bezpečně přihlašovat přes něj
  • když heslo zapomeneš, nastoupí kontrolní otázky, aby si prověřili, že jsi to opravdu ty
  • heslo je dobré pravidelně měnit nebo hned, jakmile máš podezření, že se ti do účtu někdo naboural
  • Česká televize [online], poslední aktualizace 4.10.2017 v 08:22. [cit. 1. 1. 2006], České televize. Dostupné z WWW: <https://decko.ceskatelevize.cz/nauc-tetu-na-netu>
Hesla

Jak na hesla informace:

Počítačová hesla jsou na každém našem elektronickém kroku. Jedná se o hesla pro přihlášení k počítači, e-mailu, síti Wi-Fi, elektronickému obchodu, na různá diskuzní fóra nebo Facebook. Používat jedno heslo k přihlášení na všechny služby, které používáte, není opravdu bezpečné. Pokud ho totiž někdo získá, může vám v tuto chvíli "ukrást vaši identitu" - bavit se s vašimi kolegy nebo kamarády, prohlížet si e-maily, stahovat osobní data, nakupovat v e-shopech. A to všechno vaším jménem.

V žádném případě nepoužívejte jednoduchá hesla, jako například:

  • jména → člen rodiny, kamarád/ka, domácí zvíře, ...
  • čísla → datum narození (vaše, člena rodiny), ...
  • jiná → 12345, heslo, maminka, qwerty, fotbal, admin, 

Zdroj: www.jaknainternet.cz



Email

Kapitola: 3

Obecné informace:

  • když má tvůj táta email rambo007 měl by mít také jeden se svým jménem a příjmením; až bude psát na úřad nebo šéfovi do práce, tak to ocení
  • jestli chtěj mít vaši mail bez SPAMu (nevyžádané pošty), ať ho nikdy nikam veřejně nepíší a nevyplňují při registracích
  • nechtěné reklamní emaily označ jako SPAM a ty ti budou padat rovnou do SPAMového koše; občas se tam ale podívej, jestli tam neskončila zpráva od kámoše
  • není slušný posílat adresy ostatních dál bez jejich vědomí; pokud jim chceš něco poslat v kopii, použij tu skrytou
  • v emailu je dobré být stručný a jasný; nezapomeň uvést výstižný předmět emailu
  • když přijde zpráva, která chce, abys ji poslal dál, většinou jde o hoax (vymyšlená zpráva) nebo podvod
  • Zdroj:
  • Česká televize [online], poslední aktualizace 4.10.2017 v 08:22. [cit. 1. 1. 2006], České televize. Dostupné z WWW: <https://decko.ceskatelevize.cz/nauc-tetu-na-netu>
Elektronická pošta

Informace 2:

Elektronická pošta, zkráceně e-mail (zkráceně také mail, ale pozor na záměnu se slovem email - nátěrová hmota[1]), je způsob odesílání, doručování a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy. E-mailové služby se poprvé rozšířily mezi veřejnost až díky vzniku jedné z prvních volných e-mailových služeb Hotmail v roce 1996. Tu po jejím celosvětovém úspěchu zakoupila firma Microsoft a později vznikly i další nyní známé služby.

Zdroj:

  • Email [online], poslední aktualizace 5. 1. 2018 v 09:22. [cit. 1. 1. 2006], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/E-mail>

Druhy emailu:

  • Seznam Email (Seznam.cz)
  • Gmail (Google)
  • Centrum.cz mail (Centrum.cz)
  • Outlook.com (Microsoft)

Zdroj:

  • Email [online], poslední aktualizace 5. 1. 2018 v 09:22. [cit. 1. 1. 2006], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/E-mail>


Vyhledávání

Kapitola: 4

Obecné informace:

  • rodiče sice tvrdí, že se má odpovídat celou větou, ale v případě vyhledávání jsou lepší klíčová slova, tedy krátké fráze
  • dnes můžeš vyhledávat jak v adresním řádku, tak v políčku pro vyhledávání
  • dotaz (klíčové slovo) můžeš upřesnit pomocí mínusu nebo jiných operátorů, záleží na vyhledávači
  • hledat můžeš taky v Obrázcích, Videích nebo v Mapách; a vyhledávat se dá i obrázkem
  • když jsi přímo na stránce a nechce se ti číst celý text, můžeš vyhledat nějaké slovo nebo frázi pomocí klávesové zkratky CTRL a F (F jako Find - anglicky najít).
  • ve výsledcích bývají obvykle nahoře placené odkazy, které tě vybízí k nákupu, nuže, ne vždycky jsou na začátku jenom dobré výsledky
  • pokud tvá máma neví, na který odkaz kliknout, poraď jí, ač si přečte popisky, ty leccos napoví

  • Zdroj:
  • Česká televize [online], poslední aktualizace 4.10.2017 v 08:22. [cit. 1. 1. 2006], Česká televize . Dostupné z WWW: <https://decko.ceskatelevize.cz/nauc-tetu-na-netu>
Vyhledavání

Druhý titulek

Vyhledávač je počítačový systém či program, který umožňuje uživateli zadat nějaký libovolný nebo specifikovaný vyhledávaný výraz a získat z velkého objemu dat informace, které jsou v souladu s tímto dotazem. Jako vyhledávač se označují i ​​webové stránky, jejichž hlavní funkcí je poskytování takového systému či programu. Jako internetový vyhledávač se označuje buď vyhledávač, na který se přistupuje přes internet, nebo vyhledávač, jehož zdrojem vyhledávání je internet (tj. WWW, Usenet apod.). Jako online vyhledávač se označuje vyhledávač, při jehož výkonu činnosti dochází k výměně dat v rámci nějaké počítačové sítě, nejčastěji to je internetový vyhledávač. Fulltextový vyhledávač je vyhedávač, který vykonává fulltextové vyhledávání. 

Zdroj:

  • Email [online], poslední aktualizace 5. 1. 2018 v10. 11. 2017 v 20:59. [cit. 1. 1. 2006], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Vyhled%C3%A1va%C4%8D>


Nakupování v e-shopu

Kapitola: 5

Obecné informace:

  • líp než vyhledávač ti na nákup poslouží srovnávač nebo agregátor - prohledá nabídky ze spousty obchodů a zobrazí nejnižší cenu
  • jako první se nezapomeň podívat, jaké má e-shop hodnocení od ostatních
  • upozorni mámu, že když je nějaká nabídka až moc výhodná nebo stránka nepůsobí profesionálně, je to podezřelé; pro ověření serióznosti stránky můžeš použít vyhledávač - zadej název e-shopu a např. klíčové slovo "zkušenosti"
  • doručili ti domů poškozený balíček, tak ho odmítni přebrat; kdyby se ti výrobek nelíbil nebo byl vadný, můžeš ho reklamovat a do 14 dnů vrátit
  • v e-shopech je lepší platit kartou, protože když ti někdo pošle místo mobilu bramboru, může ti banka pomoci získat peníze zpátky
  • pokud chceš nakupovat levně a nevadí ti věci z druhé ruky, vyzkoušej aukce - kdo nabídne nejvíc, ten produkt dostane
  • vyber si vždy aukční server, který má program na ochranu kupujících a pořádně si před objednávkou přečti popis produktu, jestli není nějak poškozený

  • Zdroj:
  • Česká televize [online], poslední aktualizace 4.10.2017 v 08:22. [cit. 1. 1. 2006], Česká televize. Dostupné z WWW: <https://decko.ceskatelevize.cz/nauc-tetu-na-netu>

Nákupy na internetu
Nákupy na internetu

Obecně 2:

Internetový obchod (též elektronický obchod, e-obchod nebo z angl. e-shop) je webová aplikace používaná jako jeden z komunikačních kanálů prodejce pro nabízení jeho produktů a služeb. E-shopy mohou v prostředí internetu existovat jak pro podporu obchodu typu B2B (business-to-business, česky "obchodník k obchodníkovi") tak B2C (business-to-consumer, česky "obchodník k zákazníkovi"). Jedná se o podmnožinu elektronického obchodování.

Zdroj:

  • Internetový nakupování [online], poslední aktualizace 14. 2. 2018 v 20:08. [cit. 1. 1. 2006], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%BD_obchodl>


Nákupy

Sociální sítě  

Kapitola: 6.

Vznik sociálních sítí

Za první sociální síť lze považovat projekt Sixdegrees spuštěný v roce 1997, kde uživatelé měli možnost si vytvořit svůj osobní profil a seznam přátel a později procházet seznamy přátel svých přátel. V roce 2000 byla služba ukončena (doména stále existuje, ale lze se zaregistrovat jen na základě pozvánky). Podle svého zakladatele tento projekt nebyl úspěšný, protože jednoduše předběhl svou dobu. Na konci devadesátých let byl obecně počet uživatelů Internetu nízký.

Sociální síť je služba na Internetu, která registrovaným členům umožňuje si vytvářet osobní (či firemní) veřejný či částečně veřejný profil, komunikovat spolu, sdílet informace, fotografie, videa, provozovat chat a další aktivity. Někdy se za sociální síť považují i internetová diskusní fóra, kde si uživatelé vyměňují názory a poznatky na vybraná témata (těhotenství, automobily, finanční poradenství, apod.). Komunikace mezi uživateli sociálních sítí může probíhat buď soukromě mezi dvěma uživateli nebo (nejčastěji) hromadně mezi uživatelem a skupinou s ním propojených dalších uživatelů. 

  • Zdroj:
  • Wikipedie [online], poslední aktualizace 412. 2. 2018 v 15:37.  [cit. 11. 4. 2006], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A1ln%C3%AD_s%C3%AD%C5%A5>

Nejznámější sociální sítě

  1. Facebook 
  2. Twitter 
  3. Google+ 
  4. Instagram 
  5. Snapchat 
  • Zdroj:
  • Wikipedie [online], poslední aktualizace 412. 2. 2018 v 15:37. [cit. 11. 4. 2006], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A1ln%C3%AD_s%C3%AD%C5%A5>

Kyberšikana

Kapitola: 7

Co to je kyberšikana?:

Je kolektivní označení forem šikany prostřednictvím elektronických médií, jako je internet a mobilní telefony, které slouží k agresivnímu a záměrnému poškození uživatele těchto médií. Stejně jako tradiční šikana zahrnuje i kyberšikana opakované chování a nepoměr sil mezi agresorem a obětí. Mezi další kritéria, která identifikují kyberšikanu, patří fakt, že oběť vnímá to, co se děje, jako nepříjemné a ubližující.

Zdroj:

  • Wikipedie [online], poslední aktualizace 25. 4. 2018 v 09:27.[cit. 11. 4. 2008], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Kyber%C5%A1ikana>


Druhy kyberšikany:

  1. Kyberstalking

  2. Kyberharašení

  3. Vyloučení a ostrakizace

  4. Kybergrooming

  5. Flaming

  6. Sexting

  7. Happy Slapping

Zdroj:

  • Wikipedie [online], poslední aktualizace 25. 4. 2018 v 09:27.[cit. 11. 4. 2008], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Kyber%C5%A1ikana>

Reklama na internetu 

Kapitola: 8

Historie reklamy:

Pdním z prvních inzerentů byla společnost Prodigy, firma vlastněná IBM a Sears. Prodigy použila online inzerci pro propagaci produktů značky Sears v letech 1980. Mezi další inzerenti patřil AOL, jeden z konkurentů firmy Prodigy.

Zdroj:

  • Wikipedie [online], poslední aktualizace 26. 12. 2017 v 15:41.[cit. 16. 4. 2008], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%A1_reklama>


Reklama na internetu

Základní formy reklamy:

Můžeme rozlišit tyto základními formy internetové reklamy:

  • plošná reklama,
  • textová reklama,
  • intextová reklama,
  • search marketing (search engine marketing),
    • přednostní a katalogové zápisy,

Techniky pro marketing stránek

  • optimalizace webových stránek pro vyhledávače,
  • nákup reklamy (plošné/bannerové, textové, intextové, přednostní zápisy)
  • výměnná reklama
  • virální marketing (obecně se nemusí týkat jenom marketingu stránek)
  • marketing mimo internetové prostředí (reklama ztrácí interaktivitu)

Obchodní modely

  • platba za proklik - CPC (cost per click)
  • platba za zobrazení - CPM (cost per mile, platba za tisíc zobrazení), CPI (cost per impression, platba za impresi), CPT (cost per thousand, platba za tisíc zobrazení)
  • platba za proklik s aukční cenou - PPC (pay per click), CPC (cost per click)
  • platba za pevné umístění a čas - sponzorship, pronájem
  • platba za akci, za provizi - CPA (cost per action) - platba za uskutečněnou objednávku, z ceny uskutečněné objednávky, registrace atd.
  • platba za unikátní uživatele - cena za počet unikátních uživatelů, kteří zhlédli reklamu (klikly atd).....
  • Zdroj:
  • Wikipedie [online], poslední aktualizace 26. 12. 2017 v 15:41.[cit. 16. 4. 2008], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%A1_reklama>

Zálohování

Kapitola: 9

Zálohování obecně:

Záloha nebo záložní kopie (anglicky backup) je kopie dat uložená na jiném datovém nosiči (nebo i místě). Záložní data jsou využívána v případě ztráty, poškození nebo jiné potřeby práce s daty uloženými v minulosti. Zálohování probíhá nepravidelně (např. v domácnostech) nebo pravidelně podle rozvrhu (např. ve firmách). 

Zdroj:

  • Wikipedie [online], poslední aktualizace 12. 10. 2017 v 08:37. [cit. 17. 4. 2008], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1lohov%C3%A1n%C3%AD_dat>


Zálohování

Zálohování dat:

Při zálohování většího množství dat se obvykle používá specializovaný program (například i v systému Microsoft Windows je součástí instalace), který celý proces zálohování usnadňuje (viz níže). Pro zálohování většího množství dat je možné použít také specializovaná zařízení (hardware), která pracují poloautomaticky nebo plně automatizovaně. Proces zálohování dat klade velký důraz na rychlou obnovu dat oproti archivaci.

V poslední době je využíváno komplexních zálohovacích systémů, které umožňují efektivně zálohovat mnoho počítačů propojených počítačovou sítí nebo naopak na mnoho počítačů propojených v síti data zálohovat (tzv. úložný cluster).

Zálohování může probíhat v těchto základních režimech:

  • Online - Proces tvorby zálohy počítače za jeho běžného chodu.
  • Offline - Zálohování je prováděno mimo běžný provoz počítače; obvykle se provádí za pomoci zavedení speciálního média.
  • Zdroj:
  • Wikipedie [online], poslední aktualizace 12. 10. 2017 v 08:37. [cit. 18. 4. 2008], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1lohov%C3%A1n%C3%AD_dat>

Pirátství

Kapitola: 10

Co je vlastně piráctví?

Pirátství je označení pro druh trestné činnosti. Dříve se jednalo především o kriminální činnost prováděnou na moři. Dnes se již význam tohoto slova přesunul především do oblasti výpočetní techniky. Informační technologie zde mohou být nástrojem nebo cílem této nelegální aktivity. Dle kriminalistického hlediska se jedná o "skupinu společensky nebezpečných jednání páchaných prostředky výpočetní techniky v podmínkách komunikačních sítí, systémů, programového vybavení a databází výpočetní techniky." Česká terminologická databáze definuje počítačovou kriminalitu takto: "Ilegální činnosti vykonané prostřednictvím počítače nebo jinak se k počítači vztahující, kdy neoprávněná osoba záměrně za účelem zábavy nebo výdělečné činnosti mění data, ovlivňuje zpracování dat či interpretace výsledků zpracování dat a související operace, např. prostřednictvím šíření viru po internetu." 

Zdroj:

  • Pirátství [online], poslední aktualizace 28. 2. 2012 v 17:12. [cit. 1. 1. 2008], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://wiki.knihovna.cz/index.php?title=Pir%C3%A1tstv%C3%AD>

V České republice je známo několik forem softwarového pirátství. Lze je rozdělit do "čtyř skupin:"

1. Neoprávněné užívání - domácí uživatel užívá nelegálně software pro svoji potřebu

2. Neoprávněná výroba - domácí výroba pirátských kopií softwarů nebo "řemeslná výroba", jejíž účelem je výdělečná činnost (sem patří i kopírovací činnost)

3. Šíření nelegálního software - provádějí ho především výrobci anebo distributoři, jedná se především o instalaci produktů při prodeji nového hardwaru

4. Neoprávněné zasahování do programu - je pácháno specializovanými odborníky, kteří se vyznají v programování. Obvykle zde bývá motivem způsobit škody na daných produktech

Zdroj:

  • Pirátství [online], poslední aktualizace 28. 2. 2012 v 17:12. [cit. 1. 1. 2008], Wikipedie. Dostupné z WWW: <https://wiki.knihovna.cz/index.php?title=Pir%C3%A1tstv%C3%AD>

Ostatní kapitoly

Kapitola: 11-25

Mapy

Kapitola: 11

Hry

Kapitola: 12

Internet a učení

Kapitola: 13

Závadný obsah

Kapitola: 14

Práva

Kapitola: 15

Vlastní obsah

Kapitola: 16

Jak být trapák na sociálních sítích

Kapitola: 17

Kdo jsou youtubeři?

Kapitola: 18

Emoce versus emotikony

Kapitola: 19

Kdo vlastně řídí Internet?

Kapitola: 20

Souhlas s uživatelskými podmínkami

Kapitola: 21

Zavirovaný počítač

Kapitola: 22

Fotky

Kapitola: 23

Pomoc!

Kapitola: 24

Soutěže a challenge

Kapitola: 25

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky